Om det är stökigt på jobbet är det inte bra. Produktiviteten kan försämras av att medarbetare upplever att allting är en enda röra. När besökare kommer för möten kan de också få intrycket av att det inte är en särskilt seriös firma då det är svårt att hitta en vettig plats att sitta på.
Men hur får ni ordning och reda på jobbet? Vi tar en titt på några mycket viktiga detaljer som bör fungera som de ska. Vi börjar med skyltarna…
Skyltar som visar vägen och talar om vad vi ska göra
Var finns toaletten, eller nödutgången, eller chefen? Med skyltar vet alla vad som finns var. Det här gynnar alla som rör sig i lokalerna. Nyanställda förstår att det är chefen som sitter där bakom glasrutan på andra våningen. Budet hittar direkt till IT-supporten och alla känner sig trygga då larmet går och man måste använda nödutgången illa kvickt.
Skyltar vid kontor och olika utrymmen på jobbet skapar mental ordning och reda. Dessutom ger de en känsla av professionalitet. Särskilt om de har samma design och formspråk. Vi vet att skyltar är viktiga. Detta oavsett om de visar oss skyddad natur, var vi kan hitta graven eller var chefen för ekonomiavdelningen sitter. Vi stannar upp och läser vad som står på skyltarna.
Det här är också en viktig del av skyltarnas makt vad gäller ordning och reda. När skyltar talar om för oss var vi ska ställa saker, ställa frågor och stå när vi väntar på svar så blir tillvaron på jobbet mycket trevligare. Om ni inte har skyltat upp arbetsplatsen ännu är det alltså hög tid att göra det!
Förvaring som fungerar för alla
Bra möbler är viktigt på en arbetsplats. Det handlar inte bara om ergonomiska stolar som är en hjälp för den som till exempel får ont i knä efter att ha suttit eller musmattor som förebygger mot musarm. Med förvaring som fungerar så blir det mindre rörigt på jobbet.
Det kan vara så enkelt att man måste ha hurtsar på plats under bord eller att det ska finnas hyllor direkt bakom skrivbord. Detta gör att högar inte behöver växa på borden eller att man kan undvika att saker faller i golvet. En enkel klädhäst löser vinterns problem med jackor som hängs över stolar eller ramlar i golv.
För att få ordning gäller det att välja förvaring som är skräddarsydd. Det här är olika för varje arbetsplats och för varje medarbetare. Ta alltså reda på vad varje person tycker vore hjälpsamt och investera i detta.
Digital ordning och reda är också viktigt
Vi får inte glömma bort den digitala städningen. Hur håller ni ordning i gemensamma system i molnet? Kanske är det dags för en ny struktur med mappar som gör det lätt att se var olika projekt ska sparas och mer.
Ett tips är att utse en eller två personer som får ansvar för att strukturera den digitala ordningen. Det kan vara IT-ansvarig tillsammans med en annan medarbetare som har en naturlig fallenhet för att få ordning på saker och ting.
Vems mamma jobbar var?
Hur mår skylten i köket där det står att ingens mamma jobbar på arbetsplatsen? Utöver att ta hand om skyltarna som vi redan har tagit upp är det verkligen smart att komma överens om vem som gör vad. När det är tydligt vem som sköter beställningar av frukt och reparation av kaffemaskin och vem som hjälper lokalvårdaren med nytt material så kan saker och ting fungera som de ska.
När det blir personalmöte bör ni alltså ta upp olika uppgifter som måste skötas om för att det ska förbli ordning och reda på jobbet och se över att alla är införstådda med sina roller och det ansvar de har.
Kanske dags att anställa mamma ändå: