Hur får vi kunder att hitta rätt på det stora kontoret?

Ett stort kontor som kanske har flera våningsplan kan vara som en labyrint för den oinvigde. Det blir nästan lika svårt som att hitta graven på en enorm begravningsplats. När det finns många avdelningar och rum gäller det att ha en god plan för hur besökare tas emot. Det kanske till och med måste finnas en person som jobbar som värd för alla kunder som kommer på besök.

En reception som visar vägen

Till att börja med så behövs det en reception som visar vägen. Idag finns det ett stort utbud av receptionsdiskar som är gjorda för att skapa bättre kontakt mellan kund och personal. När det är tydligt att du först ska vända dig till receptionisten så minskar risken för att du börjar irra omkring i byggnaden.

Lätt att använda nycklar

Om en kund måste få en nyckel så är det viktigt att det blir tydligt hur och var den ska användas. Det går ju att ställa ut tillfälliga nycklar så att kunderna hamnar på rätt plats och med det tillträde som krävs.

Fast ibland kan detta leda till misstag och irrande som inte är så positivt. Därför är det som sagt inte så dumt med en värd som sköter nycklarna. Detta så att kunden snabbt kan komma till rätt rum där det finns plats att vänta eller mötas med den som han har bokat tid med.

Tydliga instruktioner för hissar

När det finns hissar till olika avdelningar är det också viktigt att dessa är tydliga. Den som måste gå i trappor för att det blev helt fel kan ju få ont i knät av detta! Blir det många våningar fram och tillbaka så är det klart att det inte är bra.

Det kan ju också vara så att vissa våningar och rum är låsta från folk som inte har behörighet till hissen. Om en kund hamnar i en sådan hiss och sedan börjar gå i trappor kan det sluta riktigt illa. Anställda kan ju också undra vad som händer då detta skapar en otrygg känsla.

stege och plan

Jobba med tydlig skyltning och vägledning. Se också till det finns intercom i hissar för snabba frågor för gästen som har glömt bort instruktionerna.

En trevlig känsla i lokalerna

När anställda trivs på jobbet så påverkar det också hur gäster upplever lokalen. Om det istället är så att folk känner sig inlåsta så kan det bidra till att en kund fortsätter irra omkring hellre än att fråga.

Viktigt med bra möbler för kontoret

Sist men inte minst ska det sägas att inredningen givetvis får betydelse för hur lätt eller svårt det blir att hitta rätt på ett kontor. Det går att köpa professionell kontorsinredning från azdesign online. Där finns det till exempel bordskärmar som inte är så höga att man inte ser ordentligt över ett kontorslandskap.

Dessutom får vi inte glömma bort hur viktigt det är med god belysning på kontoret. Den gör ju mycket till för att kunder som kommer på besök ska förstå vart de ska gå. Bra möbler inkluderar soffor och stolar där kunder på besök kan vänta tills mötet drar igång!