Hur får vi fler att säga ja till vår produkt?

Om du jobbar med din egen telefonförsäljning har du säkert strategier för att välja vem du ringer till. I Sverige finns det lagar och regler för telemarketing och sedan gäller det att ringa in korrekt målgrupp för att få ut mesta möjliga av varje samtal.

Hur kan du få fler ja när du ringer för att informera om och sälja din produkt? Vi tar en titt på metoder som kan vara en hjälp…

Köp in leads att kontakta via telefon

Idag kan du vända dig till ett företag som kan sälja leads som är lagliga och väl anpassade till din produkt. Med en färdig kontaktlista med personer eller företag som stämmer väl överens med din målgrupp så bör du få ut mycket mer av den tid som du lägger på telefonförsäljning.

Lägg ut din telemarketing på proffs

Att ringa själv kan vara både roligt och givande. Om du tycker om att prata med potentiella kunder och själv förklara varför de skulle kunna dra nytta av din produkt så kanske du inte ser detta som spill av tid.

Men om du hellre lägger din tid på att sköta din butik och utveckla ditt affärskoncept är det klokt att lägga ut din telemarketing på ett callcenter. De har proffs som vet precis hur samtal ska läggas upp.

Det är inte så att personen som ringer själv måste ha ont i ländryggen eller ögonmigrän för att kunna sälja ditt stödbälte eller avslappnande ögonkräm på ett positivt sätt. Det räcker att personen förstår hur man säljer via telefon på ett smakfullt och effektivt sätt samt att han har lärt sig allt om din vara.

Följ upp och ta reda på vad som hände

Det går ju att kombinera telefonsamtal med andra kontaktmetoder. När en kontakt väl har etablerats via leads så går det att fortsätta samtalet med sms, email och faktiskt också vanlig post. Nu kan en snabb titt på en aktuell portotabell få dig att tycka att de digitala alternativen är bättre, men uteslut inte hederlig post för att skicka ut ett prov eller annan present som kan ge goda resultat.

Om det första telefonsamtalet inte ledde till ett ja tack till er produkt så kan nästa kontakttillfälle vara det som leder till sälj. Det är viktigt att förstå att telemarketing är en form av reklam och inte bara en chans att sälja direkt till nya och existerande kunder.

Om det första samtalet ger ett gott intryck så kan det mycket väl bli så att vidare kommunikation faktiskt leder till sälj och sedan ännu mer då du fortsätter att hålla kontakten.

Hantera leads och nuvarande kunder på rätt sätt

Det är viktigt att förstå att ett telefonsamtal till en privatperson eller ett företag kan leda till olika resultat beroende på hur det utförs. Dels, som vi redan har tagit upp, beroende på hur den som ringer beter sig, men faktiskt också beroende på när samtalet kommer.

Om du förstår mer omkring när det kan vara särskilt gynnsamt att kontakta en viss målgrupp kan det också vara något som får fler att tacka ja till det du erbjuder med ditt samtal.

Ponera dessa punkter och lycka till med din telemarketing!