Gamla tanter som sitter och spelar spel på sin smartphone dagen lång. Är det ett nytt problem nu när en gerenation som vuxit upp med tv-spel snart blir pensionärer? Om du pekar finger mot din farmor och säger att hon måste dra ner på tiden hon lägger på Harpan på mobilen så kanske du borde börja med att syna dig själv i sömmarna.
Fast det är klart att det inte kan anses vara bra för någon att sitta med ett enda spel hur många timmar som helst. Vi vet numera att äldre får bättre minne av att spela tv-spel så du kanske borde introducera henne för något av spelen du lägger timmar på.
Oavsett om hon har fastnat på grund av att hon hittade Harpan gratis online eller för att hennes mobil har en så bra app så kanske du kan få henne att dra ner på speltiden. Det kan bli svårare än att överlista en narcisisst men visst är det möjligt. Vi ska ta en titt på några kreativa metoder att få en äldre person att sluta spela så mycket Harpan…
Steg 1: Empati och engagemang
Börja med att visa intresse för hennes spel. Be farmor, eller mormor, att lära dig hur man spelar eller dela med sig av sina höga poäng. Detta får henne inte bara att känna sig uppskattad utan öppnar också för en dialog.
Under dessa ögonblick kan du uttrycka lite försiktigt din oro över den överdrivna skärmtiden och dess potentiella inverkan på hennes ögon och sömn. Kanske kan du tala om det som om du lider av samma problem och säg något skarpt som att du till och med har drabbats av ögonflimmer. Då vågar hon kanske erkänna att hon också stundtals upplever att det går lite för långt.
Steg 2: Friluftslivet lockar där utanför
Farmor behöver en påminnelse om glädjen utanför sitt digitala fönster. Organisera en liten trädgårdsfest eller en skön promenad i parken. Naturen har ett underbart sätt att fräscha upp sinnet och minska lockelsen av skärmbaserad underhållning.
När ni kommer tillbaka till fåtöljen där Harpan spelen väntar på skärmen så kan du påminna om hur skönt det var utan skärm. Det kommer farmor din säkert att hålla med om och detta kan leda till att hon inser att det är dags att göra mer än att spela spel dagen lång.
Steg 3: Återuppliva gamla hobbys
Kommer du ihåg de läckra kakorna som farmor brukade baka? Eller de vackra tröjorna hon stickade? Uppmuntra henne att återvända till dessa tidigare hobbyer. Kanske kan du anmäla er till en baknings- eller stickkurs tillsammans. Tanken är att ersätta skärmtid med engagerande, tillfredsställande aktiviteter som sedan tar överhanden på ett naturligt sätt.
Steg 4: Introducera alternativa spel
Alla spel är inte lika ensamma som solitaire. Visa henne spel som kräver flera spelare – kanske ordnar du med en familjespelkväll med brädspel eller kortspel som hon älskade i sin ungdom. Detta avleder inte bara hennes uppmärksamhet från det digitala kortspelet. Det kan ockås främja familjeband och stärka kontakten med vänner som också tycker att det är kul att träffas och spela vanliga brädspel på köksbordet.
Steg 5: Teknikfri tid
Skapa en teknikfri tid under familjesammankomster då farmot är med. Använd denna tid för att berätta, dela erfarenheter eller diskutera böcker. Detta kommer att påminna henne om nöjen med personlig interaktion, något som det där harpanspelet inte kan ge.
Farmor får inse att det inte är tillåtet med mobil i handen då ni träffas. Detta gäller förstås för alla som är med. Om barn och barnbarn inte kan låta bli sina mobiler bör de sköta detta i ett annat rum. Om alla sitter och flippar runt på sina skärmar så kan du ju inte säga till farmor att hon inte får spela.
Steg 6: Fira det icke-digitala livet
Skapa ett fotoalbum med bilder från familjeevenemang, resor eller bara tillfälliga, glada stunder. Detta påtagliga minne kan vara en kraftfull påminnelse om glädjen som verkliga upplevelser erbjuder över digitala tidsfördriv. När ni ser på bilderna så kan du ju säga något i stil med att det ändå var fint förr då man inte satt med mobilen hela tiden.
Balans är nyckeln till förändring
Målet är inte att få farmor att sluta med harpanspelen huxflux utan att hitta en hälsosam balans. Det handlar om att berika hennes liv med olika upplevelser samtidigt som hon erkänner att hennes smartphonespel också är en källa till glädje.
Med tålamod, empati och kreativitet kan vi hjälpa farmor att återupptäcka världen bortom den digitala kortleken. Och kanske kan detta projekt även innebära att du själv får en helt ny syn på hur du förhåller dig till digital media och underhållning. Låt uppdraget börja!